تاریخ انتشار : شنبه 26 اسفند 1402 - 12:18
327 بازدید
کد خبر : 208884

راهنمای جامع انواع جعبه های بسته بندی

راهنمای جامع انواع جعبه های بسته بندی

  در صنعت بسته بندی از محصولات مختلفی برای عرضه کالا ها به مشتریان می توان استفاده کرد. اما بهتر است طراحی جعبه به صورتی انجام شود که بیشترین بازدهی را برای کسب و کار شما داشته باشد. خدمات چاپ و تولید جعبه شامل محصولات متنوعی میشود، که برای مثال میتوان به جعبه های لمینتی،

 

C:\Users\mohammad\Downloads\1\01-jabe bastebandi.jpg

در صنعت بسته بندی از محصولات مختلفی برای عرضه کالا ها به مشتریان می توان استفاده کرد. اما بهتر است طراحی جعبه به صورتی انجام شود که بیشترین بازدهی را برای کسب و کار شما داشته باشد. خدمات چاپ و تولید جعبه شامل محصولات متنوعی میشود، که برای مثال میتوان به جعبه های لمینتی، هاردباکس، جعبه لامپ، جعبه فست فود، جعبه محصولات غذایی مانند کارتن خرما اشاره کرد.

امروزه اگر به هر شغل و کسب و کاری سر بزنید میبینید که چاپ و بسته بندی به عضوی جدا نشدنی از آن صنعت تبدیل شده است. استفاده از جعبه های مقوایی برای بسته بندی نه تنها در ایران، بلکه امری مهم در بازاریابی و رونق کسب و کارها در هر کجای دنیا است. جعبه بسته بندی که محصول درون آن قرار می گیرد بازتاب دهنده اطلاعات و خصوصیت هایی از خود محصول است. به همین دلیل چاپ جعبه مناسب و متناسب با استاندار های شغلی شما از اهمیت بالایی برخوردار است.

تفاوت جعبه کارتنی و جعبه مقوایی

انواع مختلفی از جعبه در بازار امروزی وجود دارد. این جعبه ها با توجه به نیاز افراد در حوزه های مختلف با طراحی های متفاوتی روانه بازار می شوند. به طور کلی جعبه ها به دو صورت کلی ساخته می شوند :

  • جعبه مقوایی
  • جعبه کارتنی

اصلی ترین تفاوت این دو، تنها به جنس استفاده شده در تولید آن بر می گردد. همانطور که گفتیم جعبه کارتنی از  ورق کارتن لایه داری که یک پوشش مقوایی روی آن ها کشیده شده تشکیل شده است. اما کارتن های مقوایی اصولا از جنس مقوا هستند. مقوا ها از کیفیت بالاتری نسبت به کارتن های لایه دار برخوردار هستند. 

جعبه های مقوایی

C:\Users\mohammad\Downloads\1\02-carton bastebandi.jpg

این نوع از جعبه ها از یک لایه کاغذ مقوا درست شده است. به این صورت که مقوا در ابتدا برش می خورد و پس از برش قالب، خط تا را روی مقوا می اندازند تا جعبه مقوایی شکل بگیرد. در انتها گوشه های جعبه به هم متصل خواهد شد. جنس مقوایی که به کمک آن اقدام به چاپ و تولید جعبه مقوایی می کنند می تواند تغییر کند و به دلخواه مخاطب و در صورت صلاح دید از یکی از انواع کاغذ پشت طوسی، ایندربرد، کرافت ، گلاسه و… باشد. جعبه های مقوایی از نظر ساخت و برش انواع مختلفی دارند که مهمترین آنها عبارتند از:

  • جعبه کیبوردی
  • جعبه لاک باتم
  • جعبه درب دارویی
  • جعبه ته قفلی
  • جعبه پرفراژدار
  • جعبه پنجره ای

 این جعبه ها در مقابل رطوبت و خیس شدن مقاومت نسبتا خوبی را از خود نشان می دهند. همچنین دارای وزن سبک و هزینه ای مقرون به صرفه هستند.

جعبه های کارتنی

جعبه های کارتنی یا کارتن بسته بندی یکی دیگر از انواع جعبه به شمار می رود. این جعبه ها از ورق های کارتنی تولید می شوند. ورق کارتن در تعداد لایه های متفاوتی به تولید می شوند که از جمله کارتن سه لایه، کارتن پنج لایه، کارتن هفت لایه و کارتن سینگل فیس را می توان از انواع آن نام برد. این ورق های کارتنی را کارتن های لایه دار نیز می نامند که از دو جزء، لاینر و فلوت تشکیل شده اند. حفاظت بالا و استقامت و استحکام این کارتن ها نیز به دلیل وجود لایه فلوتینگ در ساختار ورق کارتن است. هرچه لایه های بیشتری وجود داشته باشد جعبه ای که تولید می شوند ایمن تر و همچنین وزن بیشتری را می تواند تحمل کند.

نکات مهم درباره کارتن لمینتی 

برای تولید کارتن لمینتی لازم است که کار چاپ لمینت انجام شود. منظور از این کار این است که پوستر یا ورقه ی چاپ شده را به وسیله چسب یا جایگزین آن، بر روی کارتن ها می چسبانند. در واقع، کلمه لمینت به معنای چسباندن است و کاغذ یا مقوای چاپ شده بر روی کارتن لمینت شده و سطح آن را می پوشاند. رایج ترین و محبوب ترین نوع جعبه بسته بندی برای محصولات صادراتی، کارتن لمینتی است.

این جعبه از کارتن های سه لایه و پنج لایه درست شده است و یک لایه مقوا روی آن کشیده می شود. این امر باعث می شود کارتن لمینتی را بتوان به راحتی با طراحی دلخواه تولید کرد. کارتن لمینتی دارای تنوع رنگ بالا در چاپ است. جعبه های مقوایی نوع دیگر از اقلام بسته بندی هستند که به جای ورق های لایه دار از یک لایه مقوا ساخته میشوند و کاربردهای فراوانی دارند.

انواع جعبه هاردباکس

C:\Users\mohammad\Downloads\1\03-carton jabe.jpg

جعبه های هاردباکس (Hardbox)، نوعی بسته بندی هستند که از مقوای (کاغذ محکم) چند لایه ساخته می شوند و به طور کلی دارای ساختاری محکم و استحکام زیادی هستند. این جعبه ها معمولاً به عنوان یک بسته بندی مقاوم و لوکس برای محصولات مختلف استفاده می شوند. هاردباکس از جنس های مختلفی مانند مقوا، MDF، چوب و پارچه ساخته میشود و بر اساس نوع باز و بسته شدن آن انواع گوناگونی دارد که عبارتند از:

  • تلسکوپی
  • شیاردار
  • کشویی
  • سیگاری
  • سخت کتابی

انواع جعبه خرما

جعبه خرما به جعبه های مخصوصی گفته می شود که از آن ها به منظور بسته بندی و همچنین حمل و نقل خرما استفاده می شود. کارتن و جعبه خرما و کارتن مادر محصولاتی هستند که برای بسته بندی خرما به کار برده میشوند. کارتن های خرما با توجه میزان اهمیت آن (صادراتی بودن) و همچنین متناسب با سفارش مشتری طراحی و تولید می شوند. جعبه خرما انواع متنوعی دارد که در ادامه به برخی از آنها اشاره میکنیم:

  • جعبه خرما برش دار
  • جعبه خرما پنجره ای طلقی
  • کارتن خرما تلسکوپی
  • جعبه لمینتی خرما
  • جعبه کشویی خرما
  • جعبه خرما کیبوردی

انواع جعبه لامپ

جعبه لامپ از جمله جعبه های محبوب در صنایع مربوط به خود هستند. جعبه لامپ برای انواع مختلف لامپ چاپ و به تولید می رسد. جعبه لامپ به دلیل حساسیت این کالا باید دارای وسیله ای به نام هولدر برای نگه داری لامپ در داخل جعبه باشند. این هولدر ها یا نگهدارنده ها عمدتاً از وارد شدن ضربه جلوگیری میکنند به همین دلیل از کارتن های لایه دار ساخته می شوند و وجودش در جعبه لامپ امری ضروری است. گاهی بر روی جعبه هنگام ساخت جعبه تعبیه می شوند. در غیر این حالت به طور دستی داخل جعبه قرار می گیرد. از انواع جعبه لامپ به موارد زیر می توان اشاره کرد :

  • جعبه لامپ شمعی
  • جعبه لامپ هالوژن
  • لامپ ال ای دی
  • جعبه لامپ ساده
  • جعبه لامپ کرافت
  • لامپ لوکس

جعبه ته قفلی

جعبه ته قفلی یک نوع بسته بندی منحصر به فرد به شمار می رود که به مانند جعبه درب دارویی، درِ آن ها به بدنه ی آن متصل است و از بخش بالایی جعبه باز و بسته می‌شود. قسمت انتهای جعبه نیز لبه هایی دارد که در هم قفل می شوند، به همین علت نیز آن ها را جعبه های ته قفلی درب دارویی نامیده‌اند. جعبه های درب دارویی معمولا به صورت ته قفلی تولید میشوند.

انواع جعبه فیلتر

جعبه فیلتر نیز به عنوان یکی از انواع کارتن های بسته بندی صنعتی به شمار می رود. این کارتن ها به انواع مختلفی تقسیم می شوند. این جعبه ها، با توجه به اهدافی که مورد استفاده قرار می گیرند به شکل های مختلفی تولید می شوند. این تفاوت ها در ساخت این جعبه، موجب شده که هر یک ویژگی و کاربرد های مخصوص به خود را داشته باشد. ازجمله انواع جعبه فیلتر میتوان به جعبه فیلتر هوا و جعبه فیلتر روغن اشاره کرد که کاربردی بیشتری دارند.

عوامل موثر روی قیمت جعبه

افراد اغلب تلاش می کنند جعبه ای را برای کسب و کار خود تهیه کنند که با مناسب ترین هزینه، بالا ترین بازدهی را داشته باشد و همچنین در عین حال خیال آن ها را از امنیت محصول راحت کند. تولید جعبه ای که تمام مشخصه مورد نیازتان را داشته باشد مستلزم دانستن نکات و رعایت کردن آن ها است. با توجه به این موارد، به طور چشمگیری می توانید در هزینه ها صرفه جویی کرده و بیشترین بازدهی را بگیرید.

  1. ابعاد جعبه: باید به اندازه محصول باشد و با آن در تناسب باشد. اگر جعبه زیادی بزرگ باشد ممکن است به محصول آسیب برسد.
  2. تعداد تیراژ: هر چه تعدداد جعبه ای که سفارش می دهید بیشتر باشد هزینه نهایی کاهش خواهد یافت.
  3. طرح و چاپ جعبه: طرح و روش چاپ جعبه بسیار اهمیت دارد. اگر طرح شما ساده است می توانید از روش های ساده تر چاپ مانند چاپ فلکسو بهره ببرید.
  4. جنس جبعه: منطقی است اگر با تغییر جنس جعبه، قیمت آن نیز دست خوش تغییر شود.

جمع بندی

جعبه بسته بندی انواع مختلفی دارد که ۲ نوع جعبه مقوایی و جعبه های کارتنی اصلی ترین آنها هستند. در این مطلب با انواع جعبه های بسته بندی آشنا شدیم و تعدادی از جعبه های پرکاربرد و پرمصرف را باهم بررسی کردیم. برای تهیه این مطلب از منابع مختلفی مانند فردانیوز، آرمان امروز، لمون پک و ساعد نیوز استفاده شده است تا اطلاعات جامعی در اختیار شما قرار بگیرید.

 

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 1 در انتظار بررسی : 1 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.